ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ

Άβαταρ μέλους
Vasoula
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 89003
Εγγραφή: 24 Απρ 2007 11:47 am
Τοποθεσία: Σείριος

ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ

Δημοσίευση από Vasoula »

Παρμενίδης


Ο Παρμενίδης γεννήθηκε στην Ελέα της Κάτω Ιταλίας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων.



Η φιλοσοφία του: Προοίμιο-Αλήθεια

Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.

«αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα».

Παρουσιάζοντας τα φαινόμενα ως όντα, εισάγεται στο ποίημα το είναι και γεννιέται εκείνος ο κλάδος της φιλοσοφίας που ονομάζεται Οντολογία, δηλαδή λόγος περί του όντος, περί του είναι. Σε αντίθεση με τους Ίωνες ο Παρμενίδης δεν ρωτά για το τι των όντων, αλλά στρέφει την προσοχή μας στο είναι. Σε ένα άλλο απόσπασμα αντιδιαστέλλει το είναι, την ύπαρξη των όντων με το μηδέν και το απορρίπτει, μη αποδεχόμενος τη σύλληψη του απόλυτου μηδενός ως αντίθετου στο είναι. Παρόλο που αναφέρει αρχικά τις δύο οδούς του είναι και του μηδενός ως τις μόνες που μπορούν να νοηθούν, σπεύδει να υπογραμμίσει ότι η οδός του «είναι» είναι η μόνη αληθινή και ότι μόνον το είναι μπορεί να αποτελέσει αυθεντικό αντικείμενο της νόησης. Η νόηση εδώ δεν εξαρτάται βέβαια από τις αισθήσεις, αλλά εισδύει στη βαθύτερη ουσία των πραγμάτων.

Άσχετα από τη μεταβολή των εξωτερικών πραγμάτων το είναι, που αφορά αδιακρίτως κάθε ον, αποτελεί το μοναδικό αντικείμενο της Αλήθειας, η οποία δεν αρνείται τον Κόσμο και την πολλαπλότητα, την κίνηση και την πολυμορφία, αλλά υπογραμμίζει την ενότητα και συνέχεια που τον διέπει, αν φυσικά τον δούμε γεμάτο από το είναι.

Οι Δόξες των Ανθρώπων

Στο δεύτερο τμήμα του ποιητικού του έργου, η θεά επικρίνει τους ανθρώπους που διχοτομούν τον κόσμο επηρεασμένοι από τις αισθήσεις τους, κατατάσσοντας τα όντα στις δύο αλληλοαποκλειόμενες και αντίθετες μορφές του φωτός και της νύκτας.

Κατόπιν η θεά παραθέτει τη γένεση και την παρούσα κατάσταση του κόσμου, όπως προκύπτει από την ανάμειξη του φωτός και της νύκτας, παραθέτοντας ουσιαστικά την κοσμογονία και την κοσμολογία του φιλόσοφου. Έχουμε, λοιπόν, για πρώτη φορά την ανάπτυξη ενός δυιστικού φιλοσοφικού συστήματος, αντίθετου με το μονιστικό Ιωνικό σύστημα της μίας αρχής του κόσμου. Ο Παρμενίδης χρησιμοποιεί δύο ισότιμες αρχές-μορφές, που με τη συνεργασία τους και την ανάμειξή τους δημιουργούν τον κόσμο και τον διέπουν.

Επιδράσεις

Ο μονισμός της Αλήθειας και ο δυισμός της Δόξας δε βρίσκονται σε αντίθεση, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται και συνδέονται στενά. Η Αλήθεια ασχολείται με το αμετάβλητο είναι, ενώ η Δόξα με το κοσμικό γίγνεσθαι. Ανάμεσα στα δύο τμήματα το τμήμα της Αλήθειας ήταν εκείνο που επηρέασε την εξέλιξη της ελληνικής φιλοσοφίας περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο προσωκρατικό κείμενο. Η επίδρασή του είναι εμφανής τόσο στους μεταγενέστρεους προσωκρατικούς όσο και στο έργο του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη

http://el.wikipedia.org/" onclick="window.open(this.href);return false;





Παρμενίδης (περίπου 515-440 π.Χ.)

Ο Παρμενίδης γεννήθηκε στην Ελέα και υπήρξε κατά πάσα πιθανότητα μαθητής του Ξενοφάνη. Προερχόταν από πλούσια και ισχυρή πολιτικά οικογένεια και λέγεται ότι και στον ίδιο ανέθεσαν οι συμπολίτες του νομοθετικό έργο.
Η θεωρία του Παρμενίδη είναι ο αντίποδας της θεωρίας του Ηρακλείτου για το γεμάτη κινητικότητα και δυναμισμό κόσμο.
Σύμφωνα με τον Παρμενίδη ο κόσμος: ούτε γεννήθηκε ποτέ
ούτε μεταβάλλεται
ούτε κινείται
ούτε είναι δυνατόν να χαθεί.



Αποδέχεται λοιπόν τη μοναδικότητα, την ενότητα και την αιωνιότητα του κόσμου, όπως την ορίζει ο Ηρακλείτος, αρνείται όμως ότι στον κόσμο αυτό επικρατεί αλλαγή και κίνηση. Ο κόσμος του Παρμενίδη ούτε γεννήθηκε ποτέ, ούτε μεταβάλλεται, ούτε κινείται, ούτε είναι δυνατό να χαθεί.
Οι απόψεις βέβαια αυτές έρχονται σε ριζική αντίθεση με αυτά που καθημερινά βλέπουμε και ζούμε· ο Παρμενίδης δίνει και σε αυτό μία λύση: Οι αισθήσεις, ισχυρίζεται, μας απατούν, μας δίνουν ψεύτικες πληροφορίες για την πραγματικότητα, αφού μας παρουσιάζουν την εικόνα ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου κόσμου· ο φυσικός κόσμος είναι ο κόσμος των φαινομένων, του ψεύδους, ενώ η αλήθεια αποκαλύπτεται μόνο με τη σκέψη και ταυτίζεται με αυτήν.

Για τον Παρμενίδη ο κόσμος όλος (το όν) αποτελείται από φως και σκότος, στοιχεία ισοδύναμα, που την ισορροπία τους εγγυάται η Δίκη (που εμφανίζεται και με τις ονομασίες Ανάγκη ή Μοίρα). Η Δίκη αγρυπνεί για την κοσμική τάξη (π.χ. εναλλαγή νύκτας –μέρας). Η ισότητα των στοιχείων έχει και στον Παρμενίδη ως πρότυπο την κοινωνία και αυτό φαίνεται από τον τρόπο με τον οποίο προσπαθεί ο φιλόσοφος να εξηγήσει την ύπαρξη της ισορροπίας ανάμεσά τους: και τα δύο σέβονται τα δικαιώματά τους και δεν υπεισέρχονται το ένα στο άλλο .


Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΜΕΝΙΔΗ
Με τη θεωρία του ο Παρμενίδης άνοιξε νέους ορίζοντες στη φιλοσοφική σκέψη: για πρώτη φορά τίθεται τόσο έντονα το πρόβλημα της εγκυρότητας της γνώσης που μας παρέχουν οι αισθήσεις και γίνεται διάκριση ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και «είναι». Η σκέψη του Παρμενίδη θα επηρεάσει γόνιμα τους ατομικούς φιλοσόφους και τον Πλάτωνα


από http://users.sch.gr/maritheodo/filosofi ... parmen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Ο Πλάτων αναφέρει ότι ο Παρμενίδης ήρθε στην Αθήνα σε ηλικία 65 ετών και ότι τον συναναστρεφόταν τότε ο νεαρότατος τότε Σωκράτης (ηλικία 14 -16 ετών).
Σε έναν ομώνυμο διάλογό του ο Πλάτων εκφράζεται για τον Παρμενίδη με μεγάλη εκτίμηση, ενώ αντίθετα ο Αριστοτέλης πολεμούσε τις θεωρίες του Παρμενίδη και ολόκληρης της Ελεατικής Σχολής

από http://www.mousa.gr/" onclick="window.open(this.href);return false;
H Aγάπη μου για εσάς έχει χρώμα Λευκό

Εικόνα
____________________________________________
Reiki Center - Ρεικι

Επιστροφή στο “ΑΡΧΑΙΟΙ EΛΛΗΝΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ”