από το σεμινάριο
Είναι δύσκολο να μπει κανείς στην κατάσταση του παιδιού και να αναβιώσει τον φόβο του, όταν η λογική δεν υπήρχε και έπρεπε να αντιληφθεί το περιβάλλον του με τα συναισθήματα και με τις αισθήσεις του.
Μπορεί κανείς να επεξεργαστεί τις εικόνες, να φέρει στην μνήμη του κάποια γεγονότα, μα δεν μπορεί να ανακαλέσει το συναίσθημα. Η δυσκολία αυτής της εργασίας είναι ότι τώρα μπαίνει στην μέση και η λογική μας, που πια έχει αναπτυχθεί μέσα στην κοινωνία και έτσι βρίσκουμε φυσιολογική, ή μη φυσιολογική, την συμπεριφορά των γονιών μας. Υπάρχει δηλαδή η κρίση.
Εκείνο όμως που δεν μπορούμε να αντιληφθούμε είναι ότι το συναίσθημα του παιδιού είναι τελείως ανεπεξέργαστο, δηλαδή χωρίς πρότυπα και όρους. Το παιδί δυσαρεστείται από τα συναισθήματα των γονιών του, όσον αφορά το ψυχικό του μέρος, και από την πείνα ή την αφή, όσον αφορά το αισθαντικό του φυσικό μέρος.
΄Όταν οι γονείς είναι συναισθηματικά απόντες, ή είναι θυμωμένοι, απογοητευμένοι, κουρασμένοι, απελπισμένοι, το παιδί το συλλαμβάνει συναισθηματικά και επειδή δεν έχει λογική να το επεξεργαστεί, το αφήνει σαν «αποτύπωμα» στο συναισθηματικό του σώμα.
΄Οσο μεγαλώνει και αρχίζει να έχει και νοητικές λειτουργίες, αρχίζει να συνδέει αυτά τα «αποτυπώματα» με τις πράξεις ή τα λόγια των γονιών του και να νιώθει αυτά τα αποτυπώματα σαν δικά του συναισθήματα. Συνεχώς προσπαθεί να «κερδίσει» την θέση του στην οικογένεια, γι αυτό και το εκφράζει με αγωνία «μαμά, μπαμπά, μ αγαπάς?», κλαίει όταν τους αποχωρίζεται, δεν μπορεί να ενταχθεί εύκολα σε ένα νέο περιβάλλον και το δηλώνει με συναίσθημα.
Συνεχώς και μέχρι τα 4 του, απορροφάει από το περιβάλλον του συναισθήματα και περίπου σ αυτήν την ηλικία αρχίζει να θεωρεί οικογένεια και το ευρύτερο περιβάλλον και, εκτός από την μητέρα και τον πατέρα, εντάσσει στον κόσμο του και τον παππού, την γιαγιά, τα αδέρφια, αν υπάρχουν. Δεν έχει αναπτυγμένη την κρίση, είναι εύπιστο και ευπροσάρμοστο, ακολουθώντας τα πνευματικά ένστικτα που το ωθούν προς την ανάπτυξή του και την επιβίωσή του.
Γύρω στα 7 έχει αναπτυγμένες αρκετά τις νοητικές λειτουργίες και τότε έχει τα δικά του συναισθήματα, που όμως μπλοκάρουν με τα συναισθήματα-αποτυπώματα των γονιών του, που υπάρχουν μέσα στην συναισθηματική του μνήμη και αρχίζει να προσαρμόζει την συμπεριφορά του, για να νιώσει ανακούφιση και εμπιστοσύνη.
Στις περισσότερες οικογένειες η αγάπη των γονιών προς το παιδί τους δίνεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, ανάλογα με τα δικά τους βιώματα που πολλές φορές είναι απορριπτικά. ΄Ετσι είναι κάτι αυτονόητο για τους γονείς, ότι θα αγαπούν τα παιδιά τους με τον δικό τους τρόπο, που μπορεί να είναι από υπερβολικά εκδηλωτικός, μέχρι υπερβολικά απορριπτικός.
Το αυτονόητο είναι για τον κάθε άνθρωπο προσαρμοσμένο στην εμπειρία του.
Το «υπερβολικά» εκδηλωτικό ή απορριπτικό συναίσθημα, επιφέρει την ίδια σχεδόν διαστρέβλωση των πνευματικών ενστίκτων στο παιδί, στην πορεία του σαν ενήλικας και μπλοκάρει τον τομέα των σχέσεων του (2ο κέντρο), γιατί ουσιαστικά δεν μπορεί να βρει την δική του συναισθηματική «ταυτότητα», έχει δηλαδή την λεγόμενη «κοινωνική ανισορροπία».
Οι γονείς που εκδηλώνουν, συναισθηματικά, αγωνία για το παιδί, το κάνουν να αναζητά την ασφυκτική αγάπη, στις σχέσεις του με τους άλλους, ενώ αντίθετα εκείνοι που δεν μπορούν να καλύψουν τις συναισθηματικές του ανάγκες, το κάνουν να αναζητά την απορριπτική αγάπη στις σχέσεις του με τους άλλους. Το παιδί μαθαίνει να ζει με συναισθηματικές εντάσεις, γεγονός που το αποτρέπει, σαν ενήλικα, να αναγνωρίσει τις δικές του ανάγκες και αναγκάζεται να τις βιώνει μέσα από τους άλλους ή να τις εξουδετερώνει, απωθώντας τα συναισθήματά του.
Ο άνθρωπος μεγαλώνοντας, στην ηλικία της ωρίμανσής του, αρχίζει να πέφτει στα 7 αμαρτήματα προς τον εαυτό του, μην αναγνωρίζοντας τις ανάγκες του.
Aλαζονεία
Ανικανότητα και απροθυμία να αναγνωρίσει τον ίδιο του τον πονο.
Αρνείται πολλές από τις ανάγκες του, και προσπαθεί να βοηθήσει τους άλλους
Ασκεί πάντα έντονη κριτική στους άλλους και δεν μπορεί να αναγνωρίσει τις δικές του διαστρεβλώσεις.
Απληστία
Νιώθει ότι του λείπουν τα εσωτερικά αποθέματα και θεωρεί ότι η πολλή συναναστροφή με τους άλλους θα του γεμίσει τα εσωτερικά κενά.
Λαγνεία
Συνεχής ανάγκη για ένταση, έλεγχο και απόδειξη ότι υπάρχει, μέσα από την προέκταση του εαυτού του. Ασκεί πίεση σε όλα τα πράγματα, γιατί θέλει να επιβάλλει τον εαυτό του.
Λαιμαργία
Επιθυμία να γεμίζει συνεχώς με εμπειρίες, προσπαθώντας να ξεπεράσει το αίσθημα του εσωτερικού κενού, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώνει ποτέ τίποτα. Δεν μπαίνει στην εμπειρία και αυτό του φέρνει αίσθημα μη πληρότητας.
Οκνηρία
Επιθυμεί να παραμείνει αλώβητος από την ζωή. Δείχνει απροθυμία να παρουσιάσει την ζωτικότητά του σε όλο της το εύρος, προκειμένου να μην εμπλακεί ολοκληρωτικά στην ζωή.
Φθόνος
΄Εχει πάντα την αίσθηση ότι του λείπει πάντα κάτι βασικό. Αισθάνεται ότι οι άλλοι έχουν αξίες που λείπουν από αυτόν. Λαχταράει αυτό που του λείπει και έτσι χάνει την ευκαιρία να αναγνωρίσει τα χαρίσματά του.
Οργή
Απογοήτευση από τον εαυτό του και τον κόσμο. Έλλειψη ικανοποίησης. Αντίληψη ότι οι άλλοι δεν τον εγκρίνουν, μόνιμο αίσθημα πίκρας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αντλήσει χαρά από την εμπειρία του. Η ζωή είναι ένας διαρκής αγώνας που χρειάζεται νικητές και νικημένους,. Η οργή εντείνει τον φόβο της ανυπαρξίας, ώστε μέσα από την ένταση να νιώθει κανείς ότι υπάρχει.
