ΟΠΕΡΑ

Η μουσική και η ποίηση στη ζωή μας...
Άβαταρ μέλους
Μάνος
Δημοσιεύσεις: 18535
Εγγραφή: 05 Μαρ 2014 8:10 am

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Μάνος »

:romance-heartstiny: :romance-heartstiny: :romance-heartstiny:
Εικόνα

Αγάπη είναι να με αφήνεις να σε αγγίξω,
να με ακούς, ακόμα και όταν δεν μιλάω,
να με βλέπεις, ακόμα και όταν δεν είμαι δίπλα σου...
Άβαταρ μέλους
ΙΩΑΝΝΑ
Δημοσιεύσεις: 15907
Εγγραφή: 25 Οκτ 2009 7:29 pm
Τοποθεσία: θεσσαλονικη

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από ΙΩΑΝΝΑ »

πολύ ενδιαφέρον θέμα .ευχαριστούμε :x :x :x >:d<
Το ΦΩΣ η ΑΓΑΠΗ και η ΔΥΝΑΜΗ αποκαθησούν το σχέδιο πάνω στη γή

Πολέμα και Οραματίσου !!!
Άβαταρ μέλους
Βικούλα
Δημοσιεύσεις: 25987
Εγγραφή: 08 Φεβ 2012 4:24 pm

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Βικούλα »

:romance-heartstiny: O:-)
"Το να είσαι τέλειος είναι μια πρόκληση του «δεν μπορώ»
Το να είσαι ευτυχισμένος είναι η πρόκληση του «Θέλω»…" Β.Ν.
Πολέμα και οραματίσου! @};-
Άβαταρ μέλους
Ταρούλα
Δημοσιεύσεις: 29912
Εγγραφή: 16 Αύγ 2011 6:45 pm

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Ταρούλα »

Τι όμορφο αφιέρωμα Θοδωράκο μου :romance-heartstiny: Ευχαριστούμε
Η μόνη βεβαιότητα που μπορείς να έχεις στην ζωή σου είναι μόνο μέσα στην Πίστη, πως ό,τι έρθει, πάντα το Πνεύμα θα δρα εντός σου... Η καρδιά φωτίζει τον σκοτεινό δρόμο της ζωής... Β.Ν. :romance-heartbeating:
Άβαταρ μέλους
Annoula
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 33486
Εγγραφή: 27 Απρ 2007 2:43 pm

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Annoula »

:romance-inlove:
Αν ο Θεός είναι η πρωταρχική Αιτία η Αγάπη θα είναι το αποτέλεσμα
Πατέρα μου/Μητέρα μου, είναι παιδί της Αλήθειας και μόνο αυτή είναι ο δρόμος ο δικός μου προς εσένα
Πολέμα και Οραματίσου
Άβαταρ μέλους
Θοδωράκος
Δημοσιεύσεις: 23391
Εγγραφή: 27 Απρ 2007 3:37 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Θοδωράκος »

Συνεχίζοντας λοιπόν το ταξίδι μας στην ιστορία της όπερας, περνάμε στην εποχή του Bel Canto, ή αλλιώς "ωραίο τραγούδι". Σε αυτήν ανήκουν οι όπερες του Rossini, του Bellini, και του Donizetti (κάποιοι εντάσσουν και τις πρώτες όπερες του Verdi, αλλά θα ασχοληθούμε μαζί του αργότερα).

Σε αυτήν την εποχή λοιπόν (1800 - 1850), πρωταγωνιστής γίνεται στο 100% η μελωδία. Μεγάλες φράσεις, γεμάτες στολίδια μεν, αλλά με την ομορφιά και την αρμονία σε πρώτη προτεραιότητα. Η φωνητική τεχνική του τραγουδιού φτάνει στο απόγειό της, καθώς μέχρι και σήμερα η εποχή εκείνη και η τεχνική του Bel Canto θεωρείται η κωρωνίδα της οπερατικής τεχνικής, και κατά πολλούς το σύνολο των τεχνικών της έχει την μορφή "άγιου δισκοπότηρου" για τον τραγουδιστή.

Εδώ λοιπόν βρίσκεται ο αγαπημένος μου ;;)
Ο Gioachino Rossini λοιπόν έγινε γνωστός για τις κωμικές του όπερες, που τίποτα δεν έχουν να ζηλέψουν από τις πιο "σοβαρές" και δραματικές. Συγκρατιέμαι λιγάκι να μην βάλω όοοοοολα τα αγαπημένα μου αποσπάσματα, είναι η αλήθεια. :D

Εδώ η εισαγωγή από τον Κουρέα της Σεβίλης. Πλέον η ορχήστρα έχει μεγαλώσει σε μέγεθος, σε αυτό μιας πλήρους συμφωνικής ορχήστρας, αλλά εξακολουθεί και παίζει ρόλο εντελώς δευτερεύοντα συνοδευτικό κατά την διάρκεια του έργου, εκτός βέβαια από τα αμιγώς ορχηστρικά μέρη, όπως οι εισαγωγές:



Ας ξεκινήσουμε από το πιο γνωστό, την άρια του Φίγκαρο, από τον "Κουρέα της Σεβίλλης" (το... prequel των "Γάμων του Φίγκαρο" που είχε γράψει ο Mozart). Άρια για βαρύτονο, μια φωνή που άρχισε να παίρνει σιγά σιγά "τα πάνω της" εκείνη την εποχή (για να φτάσει στο απόγειό της στα έργα του Verdi).


Μία άλλη άρια, από τον κακό της υπόθεσης, τον Don Bartolo (μπάσος, ή μάλλον καλύτερα "basso buffo", όπως λέγεται αυτού του είδους η εξειδικευμένη φωνή). Σε αυτές τις όπερες, συχνά οι άριες ήταν και λίγο "γλωσσοδέτης", που προσέθετε ακόμα περισσότερη κωμικότητα, ειδικά σε τέτοιους ρόλους-καρικατούρα (του γερο-ξεκούτη που έχει βάλει στο μάτι την προίκα της προστατευμένης του).
"Σε έναν γιατρό του επιπέδου μου, μην μου λέτε τέτοιες δικαιολογίες! Θα σας κλειδαμπαρώσω στο δωμάτιο και ούτε μύγα δεν θα μπορεί να βγει!"
(ο γλωσσοδέτης ξεκινάει στο 3:10)


Και η άρια της πρωταγωνίστριας, της Rosina. Σε αυτές τις όπερες, παραδόξως, ο πρωταγωνιστικό ρόλο δεν είχε η soprano (ψιλή γυναικεία φωνή), αλλά δινόταν σε alto (χαμηλή φωνή), παρ'όλο που συχνά στις μέρες μας τραγουδούν τους ρόλους soprano. Πχ, τον συγκεκριμένο ρόλο τον έχει ερμηνεύσει και η Maria Callas. Εδώ η άρια από alto:


Πολύ εντυπωσιακά είναι τα finale των πράξεων στις όπερες του Rossini, όπου συμπεριλάμβαναν όλο το καστ και την χορωδία (που έχει μειωμένο ρόλο σε αυτά τα έργα). Το finale λοιπόν συμπίπτει με το σημείο του έργου που γίνεται κάποιο μεγάλο μπέρδεμα, και όλοι αναφωνούν "μα τι μπέρδεμα γίνεται εδώ!". Εδώ το finale της πρώτης πράξης από το "Italiana in Algeri" (Μία Ιταλίδα στο Αλγέρι).

Και το finale της πρώτης πράξης από την "La Cenerentola" (H Σταχτοπούτα). Η μητριά έχει αντικατασταθεί με μητριό, που μόλις σκάει για το γεύμα στο παλάτι και βλέπει μια ξένη που κάτι του θυμίζει όμως...



Ας σταματήσω εδώ με τον Rossini, καθώς θα μπορούσα να μιλάω όλη μέρα και να μοιράζομαι κομμάτια του αγαπημένα. :x

Πάμε λοιπόν μία γρήγορη βόλτα και στους άλλους δύο: Bellini και Donizetti. Περνάμε στο δραματικό είδος πλέον, όπου πρωταγωνίστριες είναι ευαίσθητες και εύθραυστες soprano, με ανεκπλήρωτους έρωτες και τραγικές καταλήξεις. Από άποψη φόρμας, πλέον το recitativo secco (φωνή με πιάνο) έχει δώσει πλήρως την θέση του στο recitativo με συνοδεία ορχήστρας, αλλά ακόμα διατηρείται ξεκάθαρος διαχωρισμός μεταξύ των αριών και των recitativo.

Εδώ η άρια Casta Diva, από τον ομώνυμο ρόλο για σοπράνο της όπερας "Norma" του Vincenzo Bellini. Μεγάλες φράσεις, μελωδίες που κυλάνε, γεμάτες διανθίσματα, και μουσική τόσο μελωδική, που και να μην ξέρεις τι λέει, "στέκεται" και από μόνη της. Ίσως εδώ να είναι πιο ξεκάθαρο γιατί ονομάστηκε αυτή η εποχή Bel Canto.


Από τον Gaetano Donizzeti, και την όπερα "Lucia di Lamermour", η άρια "Il Dolce Suono", ή αλλιώς "η σκηνή της τρέλας", που έγινε γνωστή από την ταινία "Το Πέμπτο Στοιχείο". Η Lucia, αφότου παντρεύτηκε με το ζόρι κάποιον που δεν αγαπούσε, τον δολοφονεί την νύχτα του γάμου, και αρχίζει και βλέπει "φαντάσματα" με τον ερωμένο της. (Ναι, οι υποθέσεις εκείνη την περίοδο είναι λίγο... περίεργες, και πάντα μέσα στην τραγικότητα). Πολλές φορές οι άριες είναι πραγματικά τεράστιες. Σκεφτείτε ότι το βιντεάκι είναι 15 λεπτά, και μετά το χειροκρότημα και κάποιους λίγους διαλόγους από άλλους ρόλους για 5 λεπτά, συνεχίζεται η άρια... σχεδόν άλλη τόση!!
(Τώρα το βιντεάκι είναι μέσα στην σπλατεριά και τα αίματα και ζητώ συγγνώμη, αλλά το βάζω για δύο λόγους: έχει υπότιτλους, και επίσης αυτή η άρια έχει γραφτεί για ένα μουσικό όργανο που συναντιέται σπάνια (την glass harmonica, ουσιαστικά γυάλινα ποτήρια που βγάζουν νότες) και συνήθως παίζεται το μέρος από φλάουτο, και σε αυτό το βιντεάκι το έχουν κανονικά με το όργανο αυτό κανονικά.)


Και κλείνουμε με κάτι πιο ανάλαφρο και ευχάριστο, από τον ίδιο συνθέτη, και την όπερα "Ελιξήριο του Έρωτα". Όπου ο άρτι αφηχθής στο χωριό κομπογιαννήτης γιατρός Dulcamara διαφημίζει το "φάρμακο για όλες τις χρήσεις" και τα... θαύματα που μπορεί να κάνει.


Και εδώ ολοκληρώνεται το σημερινό ποστ για την εποχή του "όμορφου τραγουδιού". Μετά την κυριαρχία των στολιδιών και της ανάλαφρης μελωδικότητας, θα περάσουμε σιγά σιγά σε πιο δραματικό και ενίοτε "βαρύ" ρεπερτόριο, με την ορχήστρα να αρχίζει να αποκτά όλο και μεγαλύτερο ρόλο, και να οδηγούμαστε σιγά σιγά σε ένα στυλ πολύ πιο κοντά στον κινηματογράφο και στο "επικό". Αυτά όμως πιο μετά. :x


:romance-grouphug: :x :x
Πολέμα και Οραματίσου @};-

Ανοίγω την Καρδιά μου στον Θεό. :romance-heartbeating:
Άβαταρ μέλους
Evoula
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 21677
Εγγραφή: 12 Φεβ 2008 12:36 am

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Evoula »

Α, τέλειο Θοδωρή, όλα συγκεντρωμένα. Είσαι υπέροχος. Τώρα ακούω το Casta Diva και μου έχει σηκωθεί ολίγον η τρίχα... :romance-inlove: :romance-inlove:
Τώρα το βιντεάκι είναι μέσα στην σπλατεριά και τα αίματα και ζητώ συγγνώμη, αλλά το βάζω για δύο λόγους: έχει υπότιτλους, και επίσης αυτή η άρια έχει γραφτεί για ένα μουσικό όργανο που συναντιέται σπάνια (την glass harmonica, ουσιαστικά γυάλινα ποτήρια που βγάζουν νότες) και συνήθως παίζεται το μέρος από φλάουτο, και σε αυτό το βιντεάκι το έχουν κανονικά με το όργανο αυτό κανονικά
Καλέ δεν πειράζει... τα έχουμε απομακρύνει τα παιδιά από την οθόνη. Μια ερώτηση μόνο θέλω να σου κάνω. Οι καστράτοι είχαν σχέση με το bel canto ή ήταν νωρίτερα;
"Ο Ειρηνικός πολεμιστής δεν πολεμάει το κακό αλλά αυξάνει μέσα του το καλό"


https://www.youtube.com/watch?v=SgbdTeIYV5Y"
Άβαταρ μέλους
Ταρούλα
Δημοσιεύσεις: 29912
Εγγραφή: 16 Αύγ 2011 6:45 pm

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Ταρούλα »

Θοδωράκο μου :romance-kisscheek: ευχαριστούμε τόοοοοοοσο πολύ :romance-heartbeating:
Η μόνη βεβαιότητα που μπορείς να έχεις στην ζωή σου είναι μόνο μέσα στην Πίστη, πως ό,τι έρθει, πάντα το Πνεύμα θα δρα εντός σου... Η καρδιά φωτίζει τον σκοτεινό δρόμο της ζωής... Β.Ν. :romance-heartbeating:
Άβαταρ μέλους
Θοδωράκος
Δημοσιεύσεις: 23391
Εγγραφή: 27 Απρ 2007 3:37 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Θοδωράκος »

Evoula έγραψε: 06 Σεπ 2019 2:13 pm Οι καστράτοι είχαν σχέση με το bel canto ή ήταν νωρίτερα;
Όχι Ευάκι μου, οι καστράτοι στην όπερα ήταν πολύ νωρίτερα, στην εποχή του μπαρόκ (1600 - 1750 χονδρικά). Μετά σταμάτησαν να τραγουδάνε στην όπερα, συνέχισαν περιορισμένα και λίγο στην εκκλησιαστική μουσική (νομίζω, δεν είμαι και πολύ σίγουρος), και αν δεν με απατά η μνήμη μου, ο τελευταίος καστράτος ήταν στις αρχές του 1900.

>:d< >:d< >:d<
Πολέμα και Οραματίσου @};-

Ανοίγω την Καρδιά μου στον Θεό. :romance-heartbeating:
Άβαταρ μέλους
Evoula
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 21677
Εγγραφή: 12 Φεβ 2008 12:36 am

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Evoula »

tnx :* :* :* :*
"Ο Ειρηνικός πολεμιστής δεν πολεμάει το κακό αλλά αυξάνει μέσα του το καλό"


https://www.youtube.com/watch?v=SgbdTeIYV5Y"
Άβαταρ μέλους
Annoula
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 33486
Εγγραφή: 27 Απρ 2007 2:43 pm

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Annoula »

:romance-inlove: :romance-inlove: :romance-inlove:
Αν ο Θεός είναι η πρωταρχική Αιτία η Αγάπη θα είναι το αποτέλεσμα
Πατέρα μου/Μητέρα μου, είναι παιδί της Αλήθειας και μόνο αυτή είναι ο δρόμος ο δικός μου προς εσένα
Πολέμα και Οραματίσου
Άβαταρ μέλους
Δωρουλα
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 33489
Εγγραφή: 27 Απρ 2007 4:23 pm
Τοποθεσία: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Δωρουλα »

:romance-heartbeating: :romance-heartstiny:
Η πληγωμένη καρδιά μπορεί να Ερωτευθεί
Η προστατευμένη καρδιά δεν μπορεί


Πολέμα και Οραματίσου.

Εικόνα

Reiki Center - Ρεικι
Άβαταρ μέλους
Μάνος
Δημοσιεύσεις: 18535
Εγγραφή: 05 Μαρ 2014 8:10 am

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Μάνος »

Αχ βρε Θοδωράκο μου :romance-kisscheek:
:x :x :x
Εικόνα

Αγάπη είναι να με αφήνεις να σε αγγίξω,
να με ακούς, ακόμα και όταν δεν μιλάω,
να με βλέπεις, ακόμα και όταν δεν είμαι δίπλα σου...
Άβαταρ μέλους
Λιζούλα
Δημοσιεύσεις: 17536
Εγγραφή: 21 Απρ 2010 1:06 pm

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Λιζούλα »

:romance-heartbeating: :romance-kisscheek:
Ας είμαι και ο μόνος ΄Ανθρωπος που πιστεύει στην Δύναμη της Αγάπης, δεν παίρνω ποτέ τον Λόγο μου πίσω...Θα την υπηρετώ, ακόμα κι αν μείνω μόνη και αξιοκατάκριτη από αυτούς που όφειλαν να είναι οι αγαπημένοι μου... ΓΙΑΤΙ ΜΠΟΡΩ!!!!
Άβαταρ μέλους
Ellaki
Δημοσιεύσεις: 27248
Εγγραφή: 30 Ιούλ 2007 11:02 am
Τοποθεσία: Αγάπη

Re: ΟΠΕΡΑ

Δημοσίευση από Ellaki »

Θοδωρακο τέλεια το ευχαριστήθηκα >:d< >:d< >:d<
Ας ξεκινήσουμε να αγαπάμε, κι ας μην ξέρουμε ακόμα καλά τον τρόπο... :romance-heartbeating:

Επιστροφή στο “ΜΟΥΣΙΚΗ-ΠΟΙΗΣΗ”